EGC: E-learning programma Gecertificeerd Commissaris
Het EGC programma is ontwikkeld op basis van het succesvolle AEC programma van de Governance Academy, de Authentieke en Effectieve Commissaris.
Beleggers voeren de druk op bij weigerachtige commissarissen, zo lezen we deze maand (juli 2022) in de kranten. Het opvoeren van druk is terecht, want raden van commissarissen volgen onvoldoende de adviezen van aandeelhouders ten aanzien van de beloningen van bestuurders. In de afgelopen decennia hebben aandeelhouders een duidelijker stem gekregen, maar juridisch kunnen ze op veel terrein nog vrij weinig afdwingen. Dit, terwijl aandeelhouders wel een steeds duidelijker visie meebrengen op terreinen als klimaat, mensenrechten, gendergelijkheid, biodiversiteit, werknemersrechten en onafhankelijk bestuur (die overigens allemaal hoger op de prioriteitenlijst staan dan bestuurdersbeloningen volgens een internationaal onderzoek van stemadviesbureau ISS uit 2021).
Bedrijven veranderen vaak het beste onder externe druk. Als de klanten van Albert Heijn biologisch willen eten levert deze supermarkt dat. Minder fijn voorbeeld: als klanten willen roken levert de supermarkt rookwaren. Aandeelhouders van beursfondsen hebben van oudsher minder invloed. Bedrijven houden die af om ruimte te creëren voor eigen beleid. Maar aandeelhouders zijn misschien wel de belangrijkste stakeholders bij bedrijven, zij zorgen tenslotte voor de financiering van de bedrijfsactiviteiten. Het zou niet nodig moeten zijn juridisch meer invloed af te dwingen, bedrijven en hun commissarissen hebben te luisteren naar en zich te verantwoorden naar aandeelhouders.
De belangen van stakeholders lopen op veel terreinen overigens synchroon, wat hun stem ook duidelijker maakt. Een voorbeeld is de gerechtelijke uitspraak van enkele maanden geleden tegen Royal Dutch Shell: de doelen van Milieudefensie (minder CO2 uitstoot, een duidelijk plan voor een duurzame bedrijfsvoering) komen voor een groot deel overeen met die van de meeste aandeelhouders.
Nu bedrijven en hun commissarissen te weinig doen met de visie van de aandeelhouder wordt de druk groter, met ‘groen’ of ‘sociaal’ activisme, rechtszaken, mogelijke koersdalingen en druk op zetels in de raad van commissarissen als gevolg.
Terecht dus dat beleggers de druk opvoeren. De enige weg voor bestuurders en commissarissen is luisteren, communiceren en bij voorkeur de strategie-aanpassingen in co-creatie met de stakeholders realiseren.
Stefan Peij